Per commemorar l’aniversari d’Eduard Fontserè, fundador i director del Servei Meteorològic de Catalunya, els projectes de recerca de l’edició 2020-2021 de Recerkids s’emmarcaran dins un tema de molta actualitat i que s’adequa al currículum de 5è i 6è: el canvi climàtic.

Dins d’aquesta temàtica i amb l’objectiu de facilitar la feina al professorat en el context actual, us farem 2 propostes de recerca pautades, que es podran dur a terme tant a l’aula com a casa i que culminaran en un congrés virtual obert a tothom, amb espectacle científic inclòs!

Consulta tota la informació sobre la V edició de Recerkids.

Calendari

Inscripcions: del 17 de setembre al 13 de novembre de 2020

Projecte de recerca: de l’11 de gener al 19 d’abril de 2021

Congrés virtual: maig de 2021 (data per concretar)

Com funciona?

1. ET REGISTRES

Inscriu-te a l’apartat Inscripcions i omple el formulari de participació de la teva classe.

2. T’ENVIEM EL MATERIAL DIDÀCTIC

Abans que comenceu la recerca a l’aula, t’enviarem tot el material per treballar: el Quadern de recerca per a l’alumnat i la Guia didàctica per al professorat.

També podràs descarregar-te el material al final de tot d’aquesta mateixa pàgina.

3. COMENCES LA RECERCA AMB ELS TEUS ALUMNES

Trieu amb els alumnes un dels projectes de recerca proposats per a aquest curs i comenceu a investigar.

4. ENS FAS LES CONSULTES DIDÀCTIQUES QUE NECESSITIS

En qualsevol moment del procés de treball, pots posar-te en contacte amb nosaltres per correu electrònic o per telèfon, i rebràs assessorament didàctic. Et donarem pistes i recursos sobre l’enfocament de la vostra recerca, enllaços interessants i et resoldrem qualsevol dubte que tinguis.

5. GAUDEIXES DE MATERIAL COMPLEMENTARI

Durant la recerca rebràs alguns butlletins amb material complementari sobre el tema proposat: recursos, vídeos, pàgines web i experiències que us serviran d’inspiració per a la vostra recerca.

6. ELABOREU UN PÒSTER CIENTÍFIC O VÍDEO

Un cop acabada la recerca, l’alumnat haurà d’elaborar un pòster explicant el procés de treball i els resultats de la recerca o bé enviar unes càpsules curtes de vídeo que haurà de gravar durant el procés de recerca.

7. PUBLIQUEM ELS PÒSTERS I UN VÍDEO RESUM

Un cop haguem rebut tots els pòsters, els publicarem a l’apartat d’Edicions anteriors del web. Així mateix, també publicarem un vídeo resum de tots els audiovisuals sobre la recerca rebuts.

8. CELEBREM UN CONGRÉS VIRTUAL PLE DE SORPRESES

Serà un congrés virtual, obert a tothom, on participaran científics professionals i podreu gaudir d’un espectacle científic molt emocionant.

Aquest any Recerkids s’adapta a les circumstàncies perquè puguis continuar fent un projecte de recerca engrescador amb el teu alumnat.

 

Què hi dius? T’hi apuntes?

Coneix Eduard Fontserè, fundador i director del Servei Meteorològic de Catalunya

Fotografia d'Eduard Fontserè. El Recerkids 2020-2021 commemora l’aniversari d’Eduard Fontserè, meteoròleg, astrònom, sismòleg i doctor en ciències fisicomatemàtiques. Ell va ser el fundador de la meteorologia professional a Catalunya per la seva contribució com a promotor i director del servei Meteorològic de Catalunya entre 1921 i 1939.

Format com a doctor en Ciències Físiques especialitzat en astronomia, Fontserè va exercir la seva carrera docent a la Universitat de Barcelona en diverses etapes com a catedràtic de Geodèsia, Mecànica racional i Astronomia. Al llarg dels seus 100 anys de vida (Barcelona, 1870-1970), va assumir multitud de responsabilitats científiques a la Catalunya des de finals del segle XIX i fins d’adveniment de la dictadura franquista.

L’any 1893, a càrrec dels observatoris de l’Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona, organitza i presideix el Servei Horari Oficial de la ciutat. Des d’aquesta responsabilitat promou el projecte d’un observatori astronòmic al cim del Tibidabo que acabarà culminant en la construcció de l’Observatori Fabra l’any 1905.

Assignat al capdavant de la Granja Agrícola Experimental de la Diputació de Barcelona, al 1896 organitza la Xarxa Pluviomètrica de Catalunya i Balears i inicia la publicació d’observacions meteorològiques regulars. Com a president de la Societat Astronòmica de Barcelona absorbeix la xarxa de 224 estacions meteorològiques de Catalunya. Director des de 1912 de la secció meteorològica i sísmica de l’Observatori Fabra, amb l’ajut de l’Institut d’Estudis Catalans crea l’any 1913 l’Estació Aerològica de Barcelona, la llavor del futur Servei Meteorològic de Catalunya.

Més enllà de l’àmbit meteorològic, Fontserè participa activament en la vida científica del país. Forma part de la Societat Geogràfica de Catalunya, l’Acadèmia de Ciències i la Societat Catalana de Geografia, i presideix l’Ateneu Barcelonès, la Societat Astronòmica de Barcelona, la secció de Ciències de l’Institut d’Estudis Catalans i la Societat Catalana de Ciències Físiques, Químiques i Matemàtiques.

Algunes de les obres més destacades de Fontserè van ser Atlas elemental de núvols (1925), La tramuntana empordanesa i el mestral del golf de Sant Jordi (1930), L’anomalia tèrmica de la plana de Vic (1937), Elementos de meteorología (1943), Assaig d’un vocabulari meteorològic català (1948), Una visió meteorològica del turó de l’Home (1950) o Recopilació de dades sísmiques de les terres catalanes entre 1100 i 1906 (1970).

Descobreix les dues línies de recerca que us proposem!

Són dues propostes de recerca pautades, que s’adaptaran a les diferents situacions que puguin sorgir amb els grups-classe durant el programa i que faran reflexionar l’alumnat sobre l’emergència climàtica, tot desenvolupant l’esperit crític envers la informació que els arriba dels mitjans de comunicació.

Bossa de la compra ecològica, amb fruites de temporada.

Lluitar contra el canvi climàtic amb la llista de la compra.

Una proposta que permetrà investigar com tothom pot contribuir a reduir les emissions de diòxid de carboni a l’hora de fer la llista de la compra.

Blocs de gel enmig de l'oceà, procedents del desglaç dels pols.

El CO2 no es veu però les seves conseqüències, sí.

A través d’aquesta recerca, l’alumnat podrà observar els canvis que tenen lloc en un ecosistema polar quan els nivells de CO2 augmenten notablement.

Descarrega’t el material didàctic

Pròximament disponible

Guia didàctica

Quadern de recerca